Sedar tak sedar..
kini kita telah melangkah ke tahun baru kan?
Tahun Baru Hijrah yang disambut oleh seluruh umat Islam..
bila masuknya tahun baru,
macam-macam azam yang dibuat..
nak study rajin-rajin, nak pakai kereta baru, nak bla..bla..bla..
pada tahun baru 1 Muharam ni,
ramai nak buat ibadah kan?
antaranya, BERPUASA..

**********
sebut pasal puasa, aku ingat lagi zaman kecik-kecik dulu..
dari aku kecik sampai sekarang, ayah aku ajar tiap-tiap tibanya 1 Muharam,
kita puasa sunat..
aku kecik-kecik xtahu pape..
puasa je menonong..
niatnya, aku niat puasa sunat 1 Muharam..
yela, mana la aku tau kan..
smpai ke besar aku niat cmtu..

*********
baru sekarang, aku terlintas..
ada ke niat puasa 1 Muharam?
selama ni beramal, tapi xtahu hujung pangkal..
makin membesar ni, baru fikiran semakin matang..
baru nak fikir apa tujuan, hukum dan segala benda yang dibuat selama ni..
jadi..
aku cari tentang puasa 1 Muharam..
xde..
tiada istilah puasa sunat 1 Muharam...
haaa, sudah!!
aku cari lagi..huh! xde jugak..
aku ambik inisiatif tnya kwn aku, 
dia pro sikit bab-bab ni...
ni jawapan yang dia bagi pada aku (jawapan yg bersumber)

**********
bkenaan puasa bulan muharam, cuma terdapat hadith sahih yg mggalakkan kita berpuasa pd hari asyura (10 muharam) dan hari sebelumnya (9 muharam - krn membezakan dgn puasa ahli kitab). jadi, kite disunatkan puasa pada kedua-dua hari tersebut.

(boleh cari hadith ni di mana-mana laman web yg berautoriti)

tu ptama..

kedua, ada jgk hadith yg menggalakkan mperbanyakkan puasa di bulan muharam.. ada jumpa x hadith ni?

Riwayat muslim:
"Seutama-utama puasa selepas Ramadhan adalah puasa dalam bulan Allah al-Muharram, dan seutama-utama solat selepas solat yang wajib ialah solat malam."

dlm hadith ni, galakan berpuasa disebut secara umum, tak dikhususkan pada hari tertentu.. setiap hadith yg umum mesti dipegang keumumannya kecuali ada hadith yg mengkhususkannya..

bleh fhm?

bermaksud, tiada puasa khusus pd 1 muharam. bmksd, tak dikhususkan kelebihan tersebut utk 1 muharam shja.. cuma dalam hadith sebut, Nabi galakkan puasa pada bulan muharam..

ikut Dr khairuddin, ia tmasuk amalan bid'ah. takde disebut dlm kitab2 fiqh. tmsuk jgk amalan bid'ah yg selalu org kita amal ialah doa awal dan akhir tahun.. yg tu kn tiada dlm hadith.. lebih slh kalau kita iktiqad nabi buat doa tu.. sbb hakikatnya nabi tak buat..

**********

haa... baru la aku faham..
maksudnya kat sini, kita boleh berpuasa di bulan Muharam..
pada 1 Muharam pon boleh..
xmenjadi masalah..
cumanya, tiada niat khusus untuk puasa sunat 1 Muharam..
kita boleh niat puasa sunat di bulan Muharam..
yang penting, kita boleh puasa..
dan xde ye niat 'sahaja aku puasa sunat 1 Muharam kerana Allah Ta'ala'..
salahfahaman ketika aku kecil dulu..
kini sudah dirungkaikan...
kini..aku boleh membuat ibadat tersebut tanpa ragu-ragu..^^


**********

Naurah Alisha,
Baiti Jannati.

NA : kalau nak maklumat lanjut, boleh klik SINI..info lanjut ada di sana.. ^^

0 comments:

Post a Comment

Monday, December 6, 2010

Puasa AWAL MUHARAM??

Posted by Naurah Alisha at 10:15 AM


Sedar tak sedar..
kini kita telah melangkah ke tahun baru kan?
Tahun Baru Hijrah yang disambut oleh seluruh umat Islam..
bila masuknya tahun baru,
macam-macam azam yang dibuat..
nak study rajin-rajin, nak pakai kereta baru, nak bla..bla..bla..
pada tahun baru 1 Muharam ni,
ramai nak buat ibadah kan?
antaranya, BERPUASA..

**********
sebut pasal puasa, aku ingat lagi zaman kecik-kecik dulu..
dari aku kecik sampai sekarang, ayah aku ajar tiap-tiap tibanya 1 Muharam,
kita puasa sunat..
aku kecik-kecik xtahu pape..
puasa je menonong..
niatnya, aku niat puasa sunat 1 Muharam..
yela, mana la aku tau kan..
smpai ke besar aku niat cmtu..

*********
baru sekarang, aku terlintas..
ada ke niat puasa 1 Muharam?
selama ni beramal, tapi xtahu hujung pangkal..
makin membesar ni, baru fikiran semakin matang..
baru nak fikir apa tujuan, hukum dan segala benda yang dibuat selama ni..
jadi..
aku cari tentang puasa 1 Muharam..
xde..
tiada istilah puasa sunat 1 Muharam...
haaa, sudah!!
aku cari lagi..huh! xde jugak..
aku ambik inisiatif tnya kwn aku, 
dia pro sikit bab-bab ni...
ni jawapan yang dia bagi pada aku (jawapan yg bersumber)

**********
bkenaan puasa bulan muharam, cuma terdapat hadith sahih yg mggalakkan kita berpuasa pd hari asyura (10 muharam) dan hari sebelumnya (9 muharam - krn membezakan dgn puasa ahli kitab). jadi, kite disunatkan puasa pada kedua-dua hari tersebut.

(boleh cari hadith ni di mana-mana laman web yg berautoriti)

tu ptama..

kedua, ada jgk hadith yg menggalakkan mperbanyakkan puasa di bulan muharam.. ada jumpa x hadith ni?

Riwayat muslim:
"Seutama-utama puasa selepas Ramadhan adalah puasa dalam bulan Allah al-Muharram, dan seutama-utama solat selepas solat yang wajib ialah solat malam."

dlm hadith ni, galakan berpuasa disebut secara umum, tak dikhususkan pada hari tertentu.. setiap hadith yg umum mesti dipegang keumumannya kecuali ada hadith yg mengkhususkannya..

bleh fhm?

bermaksud, tiada puasa khusus pd 1 muharam. bmksd, tak dikhususkan kelebihan tersebut utk 1 muharam shja.. cuma dalam hadith sebut, Nabi galakkan puasa pada bulan muharam..

ikut Dr khairuddin, ia tmasuk amalan bid'ah. takde disebut dlm kitab2 fiqh. tmsuk jgk amalan bid'ah yg selalu org kita amal ialah doa awal dan akhir tahun.. yg tu kn tiada dlm hadith.. lebih slh kalau kita iktiqad nabi buat doa tu.. sbb hakikatnya nabi tak buat..

**********

haa... baru la aku faham..
maksudnya kat sini, kita boleh berpuasa di bulan Muharam..
pada 1 Muharam pon boleh..
xmenjadi masalah..
cumanya, tiada niat khusus untuk puasa sunat 1 Muharam..
kita boleh niat puasa sunat di bulan Muharam..
yang penting, kita boleh puasa..
dan xde ye niat 'sahaja aku puasa sunat 1 Muharam kerana Allah Ta'ala'..
salahfahaman ketika aku kecil dulu..
kini sudah dirungkaikan...
kini..aku boleh membuat ibadat tersebut tanpa ragu-ragu..^^


**********

Naurah Alisha,
Baiti Jannati.

NA : kalau nak maklumat lanjut, boleh klik SINI..info lanjut ada di sana.. ^^

0 comments on "Puasa AWAL MUHARAM??"

Post a Comment